Iedereen heeft weleens te maken gehad met medische kosten die je bankrekening doen zuchten. In de Nederlandse politiek zijn de hoge kosten van de zorg dan ook een hot topic. Vorige week werd duidelijk dat het verlagen van het eigen risico, een van de speerpunten van de PVV bij de verkiezingen, voorlopig op de lange baan wordt geschoven.
Minister van Volksgezondheid Jan Anthonie Bruijn kondigde aan dat de wet pas na de verkiezingen zal worden besproken in de Tweede Kamer. Een flink aantal Nederlanders, dat had gerekend op lagere zorgkosten tegen 2027, vraagt zich terecht af wat hierna gaat gebeuren.
De politiek en het eigen risico
Politiek is vaak als een schaakspel. Iedereen probeert zijn stukken zo gunstig mogelijk te positioneren. Het eigen risico is al jaren een geliefd onderwerp onder politici. Tijdens de verkiezingen van 2023 waren de meningen er niet minder om verdeeld.
Vooral de PVV, de partij waar Geert Wilders de scepter zwaait, trok flink van leer. Hij sprak namelijk grote woorden over het afschaffen van het eigen risico.
Toch werd dit idee al gauw naar de coulissen verwezen. Het enige wat het haalde, was een compromis waarin het eigen risico slechts gehalveerd werd. Nog steeds een hoopgevende verandering, maar heel wat Hollandse kaaskoppen hadden hun hoop op meer gevestigd.
De persoon die deze halvering moest uitvoeren, was niemand minder dan Fleur Agema. Echter, Agema is inmiddels niet langer de minister. Haar zorgen blijven echter bestaan. Ze voelt dat er te weinig voortgang wordt geboekt en de 2027-deadline gevaarlijk dichtbij komt.
“Waarom is het nog niet in concrete wetgeving omgezet?” vraagt ze zich luidop af. RTL Nieuws kon getuige zijn van haar frustratie. Met de verkiezingen die voor de deur staan, voelt het allemaal als een politieke thriller: spannend, met telkens een nieuwe plotwending.
Strijd in de Tweede Kamer
Naast de spannende politieke schermutselingen in de coalitie, is er in de Tweede Kamer ook heel wat gedruis rond dit onderwerp. De Raad van State, die je kunt zien als de scheidsrechter in dit verhaal, heeft namelijk opgemerkt dat er enkele losse eindjes zijn.
Plan B en C moeten vaak uit de kast worden gehaald omdat het ogenschijnlijk simpele idee van een verlaging meer voeten in de aarde heeft dan gedacht.
Zodra die losse eindjes vastgeknoopt zijn, kan er naar de ministerraad worden gekeken voor een uiteindelijke goedkeuring. Maar zeg nu zelf, als de geschiedenis een voorspeller is, lijkt de weg naar de verlaging geplaveid met obstakels.
De dynamiek in de Kamer is ook niet bepaald eenvoudig. Tegenstanders zijn er genoeg. En ook de voorstanders zitten niet altijd op één lijn. Partijen als GroenLinks-PvdA willen het eigen risico volledig schrappen. D66 en ChristenUnie daarentegen zijn uitgesproken voorstanders van het behouden van de huidige 385 euro.
Ondertussen wil de andere kant de premie liever zien stijgen naar 440 euro. Partijen zoals VVD, CDA, JA21 en Volt zijn van mening dat een hogere drempel de zorgkosten in toom houdt.
Zij geloven dat een daling juist leidt tot een toename van de zorgvraag, waarvoor volgens hen al te weinig personeel is.
De bredere zorgstrategie
Het gaat niet enkel over euro’s en centen wanneer de politici discussiëren over het eigen risico. Het is ingebed in een grotere economische puzzel. Politici voelen de druk van meerdere kanten om verschillende onderdelen van de begroting goed te verdelen.
Dit geldt vooral voor de verdeling tussen zorg en defensie. Daar waar partijen bewonderenswaardig boven het massale campagnegeweld proberen uit te stijgen, beschouwen anderen de zorg als het centrale baken van beleid. In dit vraagstuk laat Agema’s stem luid en duidelijk van zich horen.
Zij is van mening dat het “zorgpotje” niet als spaarkas voor de NAVO dient. Frans Timmermans, leider van GroenLinks-PvdA, is het hier roerend mee eens. Ze geloven dat een verlaging kan zorgen voor een bredere toegang tot zorg. En zoals je wel kunt raden, iets wat voor de ene persoon een wensdroom is, is voor de andere een kostenpost.
De Raad van State had dan ook een woordje mee te zwaaien over de nadelige gevolgen voor kwetsbare groepen. Zij wijzen erop dat degenen met lagere inkomens financieel in de knel dreigen te komen. Hoe dan ook, het onderwerp blijft een mijnenveld.
Een politiek schaakspel
Je zou bijna denken dat sommige PVV-toppers hun politieke ziel verkochten, maar Agema blijft vastbesloten. Ze vond het spijtig dat haar politieke carrière niet heeft kunnen zorgen voor die grote doorbraak in het eigen risico-verhaal. Uiteindelijk draait het allemaal om wie bereid is om risico’s te nemen voor de samenleving.
Agema lijkt voornemens haar stem te blijven verheffen. Er is een politieke wind die waait en die is allesbehalve consistent. Wie had immers ooit gedacht dat een belofte van het verlagen van het eigen risico zo’n impact zou hebben?
We zullen moeten afwachten of die magische 165 euro ooit werkelijkheid wordt. Spanning is gegarandeerd, en politici willen daar hun zeilen vooral niet door laten scheuren.
FAQ
Wat is het eigen risico en waarom is het belangrijk?
Het eigen risico is een vast bedrag dat je zelf betaalt voor de zorg voordat de verzekering inspringt. Dit speelt een belangrijke rol bij het reguleren van zorgkosten en zorggebruik.
Waarom is er discussie over het eigen risico?
Het eigen risico is een heet hangijzer geworden door de verschillen in politieke opinies over hoe om te gaan met zorgkosten. Het speelt een grote rol in de verkiezingen van 2023.
Welke effecten heeft de Raad van State op het eigen risico?
De Raad van State waarschuwt dat wijzigingen in het eigen risico mogelijk nadelig kunnen zijn voor kwetsbare groepen vanwege stijgende premies.
Wat beoogt de PVV met het verlagen van het eigen risico?
De PVV wil dat zorg toegankelijker wordt en dat iedereen, ongeacht het inkomen, er gebruik van kan maken.
Wat betekent een verlaging van het eigen risico voor mijn zorgpremie?
Hoewel een verlaging van het eigen risico positief lijkt, kan het ook leiden tot hogere zorgpremies om de kosten te dekken.
Bron: RTL Nieuws